nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei

De geschiedenis schrijft aan de toekomst

Dani Apeldoorn

Dani Apeldoorn

Hee allemaal, 

Bedankt voor de afgelopen repetitie in de kerk. Ik denk zeker dat het goed is om ook met het publiek in gesprek te gaan. Elkaar even echt in de ogen aan te kijken. Alsof ik in gesprek ben met mezelf, terwijl ik tegen het publiek praat. En ik ben het zeker eens met Heidi, dat we iets blijvends moeten delen met hen. Iets wat zij door kunnen geven, en het zou vet zijn als dat uiteindelijk terug bij ons kwam als een soort brieven van onzekerheid, terug naar waar het begon. De geschiedenis die schrijft aan de toekomst.

Tot woensdag, 

groetjes Dani

4 nov 2020

lees meer

Een eenzame voorstelling in de lege kerk.

Irene Kriek

Irene Kriek

Ha allemaal, 

Het was fijn om gister even echt iets uit te proberen in de kerk met al het materiaal. We hebben gerepeteerd in een bijna donkere kerk waarin het licht op de lege stoelen, waar het publiek zal komen aan bleef. We doen alles live en zichtbaar. Voor ik het nieuwe plan met jullie deel, ben ik nog ergens benieuwd naar. Wat zouden jullie ervan vinden als ik een lied zing (als ik dat durf, met trillende onzekere stem ;) ?

Liefs Irene

3 nov 2020

lees meer

DAG VAN DE TOEKOMST
ONZEKERHEID 


24 november 2020

Een zeker plan

"We stellen vragen. Voor meer onduidelijkheid."

Lisanne, 21 september 2020

lees meer

Omarm me

Lev Avitan

Lev Avitan

"Hoe onzeker mag de toekomst zijn zonder dat we in paniek schieten?
Kunnen we het onzekere omarmen en gelukkige mensen worden?" 
Lev, 1 september 2020
lees meer

Wat is toekomst?

Irene Kriek

Irene Kriek

"Als het nu is zoals het is, waar willen we dan zijn in de toekomst?
Wat betekent toekomst als we niet weten waar we naartoe willen gaan?" 
Irene, 25 augustus 2020

 

lees meer

Change

Ruben Chi

Ruben Chi

"Onzekerheid is het begin van verandering. En verandering is het enige dat constant is"
Ruben, 17 augustus 2020
lees meer

Dag voor Onzekerheid

Heidi Linck

Heidi Linck

Tot 2020 was het ‘not done’: met anderen je onzekerheden delen. Corona bracht hier verandering in: vrijwel elke reclame begint nu met “in deze onzekere tijd”. Maar was de tijd er voor zo zeker dan?

Heidi, 17 augustus 2020

lees meer

Je hoeft niet alles te begrijpen

Ruben Chi

Ruben Chi

In wat een tijd leven we nu toch....

woorden schieten soms tekort

Ik ben nu eenmaal een danser 

 

Ruben 14 augustus 2020

lees meer

Een wereldwijde revolutie in het doen en denken

Lev Avitan

Lev Avitan

Het idee van revolutie heb ik allang laten varen. Bewerkstelligen van gewapend geweld tegen een gevestigde orde is geen streven waar ik op het moment achtersta, hoe begrijpelijk ik de onderliggende beweegredenen ook vind.

 

Lev, 10 augustus 2020

lees meer

Een nieuw begin

“Where do we begin?” schreef Irene in haar gedicht. Na onze ontmoeting dacht ik, we zijn begonnen.

Yosser, 5 augustus 2020

lees meer

Where do we begin

Irene Kriek

Irene Kriek

Waar kunnen we beginnen waar begin ik
waar hou ik op
waar begin jij
Irene, 31 juli 2020
lees meer
"Haalbare toekomstbeelden helpen om ons over ons verlammende pessimisme heen te zetten"

In tweeduizenddertig leven wij een geweldloos bestaan

Lev Avitan

Lev Avitan

Tien jaar geleden verschenen er foto’s op het internet van licht- en donkerbruine kinderlijfjes uit Jemen. Binnen vijf jaar zagen wij hoe zij hun ribbetjes voor de camera’s ontblootten en zo hun ondervoeding aan de wereld hebben getoond. Het uitgeputte collageen maakte de huiden dun en zo was iedere vouw in de plooien van het menselijk lichaam voor het naakte oog te zien.

Lev, 28 juli 2020

lees minder

Tweeëntwintig miljoen mensen. Het zou gegaan zijn om tweeëntwintig miljoen mensen die door ernstige hongersnood in een precaire situatie verkeerden. Het lijkt me goed om te onthouden dat wetenschappers acht jaar eerder in 2012 al geconcludeerd hadden dat de wereld genoeg eten produceerde om anderhalf keer het aantal mensen op aarde te voeden. Zo’n drie miljard mensen hadden bij iedere maaltijd zelfs een tweede keer kunnen opscheppen.  

Tenminste, als we überhaupt hadden gezorgd dat we ook daadwerkelijk mensen gingen voeden met onze opbrengsten en overvloeden. We vonden de situatie wel erg. Vast wel. De wereld bestond immers uit welwillende mensen met goede intenties. Maar dat betekende in realiteit helaas nog weinig. Artikel 25 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens luidt:

“Eenieder heeft recht op een levensstandaard die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin, waarbij inbegrepen voeding, kleding, huisvesting en geneeskundige verzorging [. . .]”

Waren de Jemenieten dan geen onderdeel van de gemeenschap mens, simpelweg omdat zij onder bewind van een zogenaamde rebellengroep vielen? Wat als de oude leider krampachtig vasthield aan zijn macht en de politieke arena alleen toegankelijk hield voor een selecte elite. Waar ligt het grijze gebied van een mens om in opstand te komen? In welke marge verliest het gezag zijn monopolie op geweld en is het vrij aan het volk om gerechtigheid te eisen? Indien geen legitiem gehoor wordt gegeven aan deze eisen, zij de straat op moeten om desnoods op gewelddadige wijze ervoor te zorgen dat verandering komt.

Het voelt naïef om de mensenrechten erbij te halen. Artikel 22 zegt dat je als persoon recht hebt op sociale zekerheid en dat deze door middel van nationale en internationale inspanning gerealiseerd zullen worden. Opdat de economische, sociale en culturele rechten die onmisbaar zijn voor de waardigheid en vrije ontplooiing van de mens, verwezenlijkt worden. Maar ook dit resulteerde niet in een menswaardige behandeling van door Saudi-Arabië platgebombardeerde Jemenieten; door Israël bezette Palestijnen; door China in heropvoedingskampen gestopte Oeigoeren; de door Qatar uitgebuite arbeidsmigranten in het Kafala-systeem; in Libië op de markt verkochte Afrikaanse slaven; de zeshonderdduizend mensen van de Rohingya-bevolking die het slachtoffer van hedendaags genocide dreigden te worden; het excessieve politiegeweld in de Verenigde Staten gericht op voornamelijk Afro-Amerikanen; [en zo kan de lijst nog wel even door]; [en door]; [en door]; [. . .]

Er is weinig zo onsierlijk als namedropping, maar het is dan ook niet bedoeld om een mooie alinea te zijn. Tien jaar geleden begon ik met mijn onderzoek naar het begrip geweld. Veelal werd geweld gezien als fysiek opgelopen schade, vaak met een vorm van opzet. In dergelijke gevallen hadden we een specifiek persoon of groep voor ogen gehad als makkelijk te definiëren dader en één welafgebakende handeling die we konden aanwijzen als daad. Ik was echter veel meer geïnteresseerd in de marges van dit verhaal, want ik dacht bij het aanzien van de beelden uit Jemen hoezeer hen geweld was aangedaan.

Maar wie waren de schuldige daders dan die hen dit aandeden? Was het Saudi-Arabië voor het laten vallen van bommen uit politiek-economische overwegingen? Waren de Amerikanen dan ook dader omdat zij deze wapens vervaardigden en verkochten? En de Houthi’s die in opstand kwamen voor de vrijheid van hun land. Waren zij verantwoordelijk voor het leed omdat zij ervoor kozen tegen de onderdrukking te vechten? Was de internationale gemeenschap dan schuldig omdat zij hun overvloeden aan voedsel, geld en andere hulpmiddelen niet ter beschikking stelden van het helpen van onschuldige Jemenieten?

Het begrip geweld moest complexer zijn dan de simpele tegenstellingen van schuldig/onschuldig en dader/slachtoffer. Hoewel de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens ons een basis gaf om te oordelen over goed en fout, liet het vele vormen van geweld nog onderbelicht en onuitgedacht. Ik was van mening dat het uitdenken hiervan een waardevolle exercitie was. Waarom 2020 het kantelpunt werd in het denken hierover weet ik niet, maar verloren stemmen werden gehoord, genegeerde kennis werd wijdverspreid gedeeld en samen werkten we aan een veelvoud van manieren om één doel te realiseren: in tweeduizenddertig leven wij een geweldloos bestaan.

Morgen is het 2030 en ik kan niet wachten om jullie erover te vertellen.

- Lev

 

Solitude

Ruben Chi

Ruben Chi

Without great solitude, no serious work is possible

Pablo Picasso

 

Ruben, 24 juli 2020

lees meer

Wereldwijde dag van Onzekerheid

Heidi Linck

Heidi Linck

Beste allemaal,

Om de wereld beter te maken, zou ik een wereldwijde dag voor Onzekerheid willen introduceren. 

Dit is een dag die mensen ruimte geeft om hun onzekerheid te uiten. Of ze het op die dag willen vieren of betreuren is hun eigen keuze. Het mag allebei. Daarom noem ik het geen feestdag en ook geen herdenkingsdag. Het is gewoon een dag die ons toestaat om kwetsbaar te zijn en onze kwetsbaarheid te durven laten zien. Iets wat we in 2020 juist vrijwel nooit durven en in 2030 hopelijk wel. 

Heidi, 22 juli 2020

lees meer

Morgen is het...

Irene Kriek

Irene Kriek

Lieve Allen,

Hoop dat het goed met jullie gaat. Wat fijn dat we een nieuwe afspraak maken, gewoon met z’n allen en live. Ik vond onze eerste bijeenkomst goed en werd er ook door geïnspireerd, als maker door alles wat er al is en wat we in huis hebben. Ik zou ook heel graag op zoek gaan naar wat we met elkaar kunnen maken, dat vind ik veel interessanter dan dat iedereen, en ik ook, iets apart maak en dat presenteer. Ik zou echt op zoek willen gaan naar een kruisbestuiving...

Irene, 19 juli 2020

lees meer

Liefde als het antwoord

Lev Avitan

Lev Avitan

Verliefd willen zijn

in een onzekere wereld

is radicale liefde

Lev, 18 juli 2020

lees meer

In mijn 2030 ...

Dani Apeldoorn

Dani Apeldoorn

Ik heb mij de hele maand ingezet voor alle jongeren die zijn opgegroeid zonder vader. Én in deze maand verloor ik mijn vader. Dit wil ik er over zeggen.

Dani, 14 juli 2020

lees meer

Een intieme ontmoeting op afstand

“Zonder ontmoeting kan een mens niet leven.”

Yosser, 27 juni 2020

lees meer

Violence of Modernity

Lev Avitan

Lev Avitan

Amidst the images and video’s of police brutality coming from the United States, I also read the news of Israeli police shooting an unarmed man with special needs. Let’s not pretend there is no connection whatsoever between Israeli forces murdering Palestinian civilians and youth, and US law enforcement using excessive violence resulting in blatant murder.

Lev, 08 juni 2020

lees meer
"Onze wereld wordt twee keer gemaakt, eerst in gedachten, dan in de werkelijkheid"

First Contact

Heidi Linck

Heidi Linck

We wilden een proces in gang zetten waarmee we vorm gaven aan een nieuwe toekomst. Wat het resultaat zou kunnen zijn? Of het wel de juiste waardes waren? We reisden heen en weer door de tijd. ‘Was het toekomst of was het verleden?’ We wisten het niet. We streefden naar gelijkwaardigheid op allerlei vlakken.

 

Heidi, 18 mei 2020

lees meer

De Isolatie

“Als de crisis laat zien dat het systeem al heel lang niet meer werkt, dan is dit het moment om er wat aan te gaan doen.”

Het huis brandt. Geen paniek.

 

Yosser, 7 mei 2020.

lees meer